من، او، ...

روزهای زندگی همسر یک طلبه

من، او، ...

روزهای زندگی همسر یک طلبه

من، او؛ داستان زندگی ماست!
ماییکه 14 سال است، تلخ و شیرین، در بود ها و نبود ها، در کنار هم هستیم و ان شالله در کنار هم می مانیم تا ظهور، تا شهادت، تا ...
اینجا از مسیر تکاملمان می نویسم؛ از دریافت هایم؛ از پیاده کردن اندکی از سبک زندگی اسلامی .

آخرین مطالب

من، او، تلقین

شنبه, ۷ آذر ۱۳۹۴، ۰۷:۴۵ ب.ظ

چند وقته یه چیزهایی در مورد جملات تاکیدی مثبت و فعال کردن ضمیر ناخودآگاه در جهت مورد نظر و اینها خوندم. مطالعات مختصری نبوده و دیدم خب عقلانیه و در شرع هم چیزی علیه این مطالب نیومده.

خب ما هم مطابق سبک زندگی خودمون - که سعی کردیم  مبتنی بر اسلام باشه - جملات تاکیدی مثبتی رو در برنامه روزانه قرار دادیم. اول صبح یا آخر شب، اونها رو با هم تکرار می کنیم و ...

توی این جملات تاکیدی، چیزهایی که داریم و می خواهیم تقویت بشه، چیزهایی که کم داریم و می خواهیم بیشتر بشه و چیزهایی که در داشتنشون نقص داریم رو به صورت مثبت به خودمون تلقین می کنیم.

مثلا چند تا از جمله های محدثه خانم اینهاست:

دقت من روز به روز بیشتر می شه

من هر روز دوستان بیشتری پیدا می کنم

من هر روز شاداب تر می شم

نظم من هر روز بیشتر می شه

اخلاق من هر روز بهتر می شه

حافظه من هر روز قوی تر می شه

و ...


فاطمه خانم هم با زبون بی زبونیش جملات تاکیدی مثبت برای خودش درست کرده. من می ذارم حرفهای خودشو بزنه اما بعدش خودم جمله بهش تلقین می کنم

من هر روز اخلاقم بهتر می شه

من هر روز بهتر حرف می زنم

و ...

شاید هنوز کامل کامل عمل نکرده باشم اما واقعا اثرات مثبتش رو دارم میبینم.

محدثه خانم واقعا شاداب تر شده و با اون همکلاسیهاش که هر روز مشکل داشت، و با غصه و ناراحتی ازشون حرف می زد، الان خاطره های خوب تعریف می کنه و ظاهرا بهشون حس بهتری داره.

نظم دقت و اعتماد به نفسش بیشتر شده و ...

فاطمه خانم هم همینطور؛ حرف زدنش و اخلاقش بهتر شده


راستی بین جملات تاکیدی مون، یه جمله ی کلیدی هم داریم:

محبت من به اهل بیت، هر روز بیشتر می شه

می دونم چیزی که می تونه دخترام رو نجات بده، محبت واقعی به اهل بیته. می تونه مثل یک حصن حصین، اونها رو حفظ کنه. خدا خودش این فرزندان حضرت معصومه رو تربیت کنه و نجات بده و به من کمک کنه خوب بنده هاشو مراقبت کنم.



موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۴/۰۹/۰۷
بانو ایرانی

نظرات  (۴)

خدا خیرتون بده که چیزهای مثبت و خوب رو که خودتون یاد می گیرین به ما هم یاد می دین
من قبلا هم گفتم بلاگتون خیلی کاربردیه
تو زمینه همسرداری تربیت فرزند و خودسازی نکات کلیدی داره
شما در شرایطی هستین که این چیز ها رو یاد بگیرین
از محضر اساتیدی استفاده می کنید
و اینکه به ما می رسونین خیلی ممنونم
امیدوارم هیچ چیز رو از ما دریغ نکنید
ممنون
سلام - مطالب وبلاگتون رو می خونم و استفاده می کنم اما این بار موضوع وبلاگ شما ایده ای رو به
ذهنم وارد کرد  لازم دیدم تشکر کنم.از بعصی از جملات متن شما میخوام توی مطلبماستفاده کنم اشکالی نداره؟

پاسخ:
سلام.به شرطیکه بدیددما هم بخونیم
سلام - البته  مطلب خاصی نیست ولی ...

ایده شماره یک

عنوان: استفاده از تلقین مثبت برای نهادینه کردن رفتارهای مطلوب و ارزش های اخلاقی در نوجوانان

مقدمه: یکی از روش های  تربیتی استفاده از تلقین مثبت است.خداوند که رب العالمین است و تربیت همه موجودات با اوست از این روش در قرآن کریم استفاده کرده است. تکرار 31 بار آیه «فبای آلا ربکما تکذبان » در سوره الرحمن، و 10 بار آیه «ویل یومئذ المکذبین » در سوره مرسلات و 8 بار آیه «فاتقوا الله و اطیعون » و 5 بار آیه «و ما اسالکم علیه من اجر...» در سوره شعرا، نشان از اهمیت به کارگیری «روش تلقینی » دارد. حضرت امیر مؤمنان علی علیه السلام نیز این روش را مورد توجه قرار داده و می فرماید:

"اگر بردبار نیستی، خود را همانند بردباران نما; زیرا بسیار اندکند کسانی که خود را به گروهی همانند می کنند و یکی از آنان نمی شوند."

هم چنین حضرت امام خمینی قدس سره می فرمایند:

"یکی از چیزهایی که برای انسان مفید است تلقین است... یک مطلبی که باید در نفس انسان تاثیر بکند، با تلقینات و تکرارها بیشتر درنفس انسان نقش پیدا می کند."1

هدف: تثبیت رفتارهای مطلوب و تقویت  دسته ای از ارزش ها و رفتارها که کمرنگ هستند و یا نقصی در آنها

وجود دارد. 

شرح ایده: با توجه به شناختی که از نقاط ضعف و قوت رفتاری و اخلاقی نوجوان داریم با در نظر گرفتن اهداف

بلند مدت تربیتی لیستی از جملات را انتخاب می کنیم و روی آنها متمرکز می شویم.در ادامه لیستی از این جملات آمده است:

من منظم هستم

من خوش اخلاق هستم

من راستگو هستم

من خوش قول هستم

من به والدینم احترام می گذارم

من کوشا و پرتلاش هستم

من صبور هستم

روش اجرا: در مراسم آغازین ، قبل از شروع درس ، هنگام حضور و غیاب و احوالپرسی می توان از جملات مثبت استفاده کرد و هر روز به تناسب یکی از جملات حاوی تشویق به رفتارهای مطلوب و یا ارزش های اخلاقی را بیان کرد و از دانش آموزان خواست چند بار آن را تکرار کنند.برای موثر تر کردن این روش می توان فلش

کارت هایی حاوی جملات مورد نظر تهیه کرد و در اختیار گروه هدف قرار داد.

1. http://www.hawzah.net/fa/Magazine/View/3674/3678/20014پایگاه اطلاع رسانی حوزه


پاسخ:
خدا خیرت بده
۱۴ دی ۹۴ ، ۱۱:۰۳ سپیده صبح
سلام

منم اینو خونده بودم، اتفاقا خیلی درگیربودم که درسته یانه، به نظرم یه جاش میلنگید
تا اینکه یه جایی یه جور دیگشو خوندم که گفته بود: من به قدرت و اراده الهی این کارو خواهم کرد(توی این مایه ها بود)
اینجا به ذهنم رسید که به نظرم طبق آیه: "ولاتقولن لشیء إنی فاعل ذلک غدأ إلا أن یشاءالله" حتما این رو به اول جملات تلقینی تون اضافه کنین که گل دختراتونم توشون نهادینه بشه که جز با اراده خدا برگی هم زمین نمیفته و بعدأ هم وقتی برمیگردن و نگاه میکنن یادشون بیفته که باید به خاطر این تغییر مثبت خدا رو شکر کنن

البته هرجور صلاح بدونید(ماشاءالله توی این مدت که وبلاگتون رو میخونم و مدت کمی هم نیست خیلی چیزها ازتون یادگرفتم، خدا خیرتون بده)
میشه شما که قم هستین یادتون نره برامون دعا کنین؟
پاسخ:
من دوستان این فضا رو خیلی یاد می کنم. شما هم منو زیاد دعا کنید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی